Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 oktober 2017

Oudste inwoonster viert 105de verjaardag

ROELOFARENDSVEEN – Wie het jaar 1912 hoort, zegt natuurlijk onmiddellijk: ,,Dat is het jaar, waarin de Titanic zonk!'' Ook trad dat jaar de 6-jarige Chinese keizer Pu Yi af, wat het einde betekende van de laatste dynastie van China. Vrouwen hadden nog geen kiesrecht en de eerste wereldoorlog moest nog plaatsvinden. 1912 was ook het jaar, waarin Cathrien Klein-Stroet werd geboren: op 12 oktober in Castricum, om precies te zijn. Burgemeester Marina van der Velde kwam Klein-Stroet vorige week feliciteren met haar 105de(!) verjaardag.

Door Joep Derksen

De vraag, die aan een 105-jarige gesteld moet worden, is natuurlijk wat haar geheim van zo een lang leven is? Veel drank en drugs? Klein-Stroet begrijpt de humor onmiddellijk en lacht: ,,Niets van dit alles; dat is mijn geheim!'' De gedachten gaan terug naar haar jeugd, waarin ze er van droomde om onderwijzeres te worden. Dat kwam er echter niet van; in haar familie kwam tuberculose voor; indertijd een zeer besmettelijke ziekte, die ook veel onder kinderen huishield. Hierop beval haar vader, dat ze niet in een schoolklas moest gaan staan, waar ze vatbaar zou zijn voor allerlei bacteriën.

Ze volgde een studie boekhouden en ontmoette haar eerste grote liefde; Nico Koenis. Drie maanden na het huwelijk kreeg haar man reuma en kon hij niet meer werken in zijn eigen bedrijfje. ,,In die tijd kreeg je nog geen uitkering, dus ik ben gaan werken voor het geld.'' Hiermee was Klein-Stroet een van de allereerste getrouwde vrouwen, die betaald werk verrichtte buiten het huis. Ze deed onder meer de administratie bij een timmerbedrijf. Ook zette ze een eigen 'kopieerinrichting' op.

Haar eerste man overleed, toen Klein-Stroet 50 jaar was. ,,Ik wilde niet alleen blijven de rest van mijn leven en ik heb gereageerd op een advertentie in de krant. Dat bleek een berichtje te zijn van Herman Klein, waar de nu 105-jarige mee trouwde. Ze heeft een lang, maar goed leven gehad. ,,In mijn leven draaide het om het Rooms-Katholieke geloof; daar heb ik houvast aan en ook de broeders van vroeger hebben een speciaal plekje in mijn hart.'' Het lezen en horen gaat tegenwoordig wat minder, maar ze geniet van ieder bezoek, dat langs komt. En vervolgens voorleest uit onder meer het Witte Weekblad.


Tijdens het interview mijmert Klein-Stroet: ,,Ik denk wel eens; ik heb lang genoeg geleefd. Ik zou het niet erg vinden, als ik 's morgens niet meer wakker word. Maar ja; dat heb je niet in eigen hand, dus we wachten het maar af.'' Maar zo sluiten we het interview niet af, natuurlijk. Hoe viert Klein-Stroet haar 105de verjaardag? Met een parachutesprong uit het vliegtuig? Ze lacht weer: ,,Dat ga ik niet doen, maar iedereen is op 12 oktober welkom om langs te komen. Tot een uur of 18:00; dan ben ik het zat.'' Burgemeester Marina van der Velde komt binnen, met een grote bos bloemen, om de oudste inwoonster van Kaag en Braassem te feliciteren. Klein-Stroet neemt afscheid van de journalist en zegt tot besluit: ,,Ik kon het zelf ook niet geloven, dat ik zo oud zou worden!''