Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 oktober 2016

Dankbaar voor een halve eeuw horeca-ervaring

LEIMUIDEN > Een vijftigjarige carriere is ten einde. Op 25 september hield het echtpaar Frans en Ineke Plasmeijer nog een groots afscheidsfeest voor familie, vrienden en betrokkenen van Restaurant Plasmeijer. En vijf dagen later was het definitief over en uit: Frans draaide toen voor de laatste keer de sleutel in het slot. Na 23 jaar bestaat Restaurant Plasmeijer niet meer. In een interview neemt Plasmeijer afscheid van zijn werkzame leven en de mensen die zo veel voor hem betekent hebben.

Vorig jaar besloot Plasmeijer al, dat 65 jaar een mooie leeftijd is om te stoppen met de zaak. Zijn gedachten gaan terug naar toen hij 14 jaar was: ,,Ik begon in de keuken en eindigde als restaurateur. Ik zat op de LTS, maar besloot van school te gaan. Ik werkte al in een dorpscafé en mocht daar meehelpen met bruiloften en partijen. Ik begon te werken bij de Kaagsociëteit en heb daar alles geleerd van de heer Nater. Hij leerde me wat horeca is en de passie voor de producten. Ik kwam uit een groot gezin met acht kinderen. En ik kwam terecht in een nieuwe wereld, waar eten en drinken voorop stond: van haring tot kreeft. Ik kende dat thuis niet en ik moest alles proeven, want als je kok wilt worden, moet je alles eten om het goede gevoel er bij te krijgen.''

Op zijn 24ste kwam hij bij zijn oudere broer Koos in het oude Dijkhuis werken als chef-kok. Tijdens een prachtige periode van elf jaar met veel bekende gasten en mooie gerechten, maakte Plasmeijer fijne dingen mee. Een hiervan was een veertigste plaats van de top 100 van de beste restaurants van Nederland. Maar toch begon het ondernemerschap te kriebelen en hij heeft samen met zijn andere broer Kees Restaurant Marktzicht in Hoofddorp overgenomen. Na zes succesvolle jaren is Frans samen met zijn vrouw Ineke weer opnieuw begonnen, maar nu met zijn eigen Restaurant Plasmeijer. Hij had een duidelijke filosofie voor ogen: 'Ik wilde een bourgondisch restaurant met streekgerechten. Ik wilde nooit een sterrenzaak zijn, want voor die beoordeling ben je afhankelijk van anderen. En zo'n ster kun je ook weer kwijt raken.''

Door de jaren heen heeft Frans Plasmeijer hoge pieken en diepe dalen gekend. Hij kwam er steeds weer bovenop. Frans: ,,Mijn First Lady Ineke heeft zich ontwikkeld tot geweldige gastvrouw in de zaak. Ik ben dankbaar met mijn vijftig jaar werkzaamheden in de horeca. Het is keihard werken, maar ik heb altijd plezier gehad en ben nooit zonder passie naar mijn werk gegaan. Ik wil mijn medewerkers bedanken en in het bijzonder chef-kok Huib Prins.''

,,Ik geniet nu extra van de tijd met mijn vrouw. Mijn hele leven wordt in één keer aan elkaar geplakt, dus mijn prioriteiten zijn heel anders, maar wel verfrissend geworden.'' Nog één keer kijkt hij terug naar de plek waar het restaurant 23 jaar furore maakte en laat weten: ,,De naam Plasmeijer zal nog bij veel mensen in het geheugen blijven hangen, voor een dinertje of feestje dat ze daar hebben mogen genieten. We gaan de komende jaren lekker fietsen.''


Joep Derksen