Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 september 2016

Oostenrijkse woningen blijven nog tien jaar staan

KAAG EN BRAASSEM – De bewoners van de Oostenrijkse woningen in Nieuwe Wetering, Roelofarendsveen en Kaag hoeven de komende tien jaren niet te verhuizen. Deze toezegging deed Kees Heemstede, projectleider MeerWonen, op dinsdag 13 september. Dit leidde tot grote tevredenheid bij de tientallen mensen die de informatieavond bezochten. Maar het sloopschema voor de Oostenrijkse woningen in Oud Ade gaat sneller van start.

Vanaf 2026 worden deze antieke huizen echter gesloopt en daarom gaat MeerWonen geen grote investeringen meer doen in de panden. Heemstede: ,,We gaan dus geen gevels meer vervangen, maar wel bijvoorbeeld douches repareren of een kapotte cv-ketel vervangen.'' Vrijkomende woningen worden vervolgens gewoon weer verhuurd door MeerWonen, al krijgen de nieuwe bewoners wel een boodschap mee, aldus Heemstede: ,,Dat we na 2021 gaan nadenken over de toekomst van de woningen''.

Vanaf dat jaar gaat de woningbouwcorporatie namelijk geen planmatige onderhoudswerkzaamheden meer uitvoeren. Nieuwe cv-installaties worden niet meer aangelegd en bewoners krijgen ook geen toestemming meer om de woningen aan te passen. Maar woningen moeten wel wind- en waterdicht blijven. Overigens blijven de huren de komende jaren stijgen. MeerWonen heeft al een idee hoe de nieuwe woningen er uit komen te zien, al kan dat natuurlijk over tien jaar weer anders zijn. In Oud Ade komen nieuwe eengezinswoningen en appartementen.

Heemstede liet weten, dat hij verrast was door het bericht dat de bewonerscommissie een bezwaarprocedure heeft opgestart tegen de sloop van de woningen. ,,Hoe het met de bezwaarprocedure gaat aflopen, merken we wel.'' Wel laat hij weten in gesprek te willen met de bewonerscommissie. Hij verzekerde, dat alle bewoners van de Oostenrijkse woningen het recht hebben om terug te keren in een nieuwe woning.

Na afloop van de bijeenkomst klonk de opluchting in de stemmen van de aanwezigen. Miranda Turk was ronduit lyrisch. Ze trok een half jaar geleden in één van deze huizen en laat weten: ,,Ik kan nog lekker tien jaar blijven zitten. Ik wist dat boven mijn hoofd hing, maar ik dacht: ik ben binnen. Vind je het goed, dat ik de vlag ga uithangen?!'' Ook de seniore dame Annie is blij: ,,Over tien jaar ben ik 85; dan ben ik er wellicht niet meer. Ik vind het prima. Al moet ik nu alleen nadenken of ik centrale verwarming laat aanleggen.''

Ook bewoner Jan Bouwmeester vindt het prima. ,,Iedereen woont hier naar z'n zin. Maar voor de ouderen die op een hoekhuis wonen, worden de tuinen veel te groot. Ik vind het (hovenieren, JD) leuk werk, maar ik ben ook zeventig; wie zegt dat ik het over vijf jaar nog leuk vindt.'' Heemstede zelf blikt tevreden terug op de bijeenkomst: ,,Er is nu zekerheid gegeven voor de komende jaren. We hebben nog geen echte plannen voor het slopen op deze drie locaties. Over vijf jaar willen we de mensen betrekken bij de planvorming. Op dit moment kunnen we niet garanderen, dat de mensen later op dezelfde plek kunnen blijven wonen. Over vijf jaar komt hier waarschijnlijk een goed antwoord op.''


Tekst: Joep Derksen