Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 september 2016

Een reünie met publiek erbij

Vermakelaar Kasper van Kooten geeft eenmalig optreden

Joep Derksen

LISSE – Er was een tijd, dat Kasper van Kooten (44) bekend stond als 'de zoon van Kees'. Maar inmiddels staat hij al twintig jaar op het podium, heeft hij meerdere onderscheidingen ontvangen en maakt hij furore met zijn theatervoorstelling 'Bonte Avond'. Maandag 26 september staat Van Kooten voor een uniek en ,,absoluut eenmalig'' optreden in Theater Floralis. Voor deze gelegenheid komen alle leden van de Kasper van Kootenband bij elkaar: ,,Het wordt voor ons genieten. Dit is een reünie, waar het publiek bij mag zijn.''

In 1996 studeerde Van Kooten af aan de theaterschool en sinds 2002 maakt hij zijn eigen theaterprogramma's. Theater is ook zijn grote liefde: ,,Alle disciplines waar ik me mee bezig houdt, komen daarin samen. Ik ben dan verhalenverteller en entertainer, maar kan ook drummen, een mooi verhaal vertellen of een liedje zingen.'' Van Kooten noemt zichzelf een 'vermakelaar'. Door de jaren heen timmert hij aan de weg als acteur, cabaretier, zanger, drummer, songwriter, componist en presentator. En tussendoor heeft hij twee boeken geschreven en is hij nu bezig met zijn derde boek, dat gewijd is aan de muziek. 

Scheiding

Het wordt voor Van Kooten de eerste keer dat hij in Floralis optreedt: ,,Het is leuk een nieuwe zaal te ontdekken. Zeker met dit eenmalige optreden, waarbij ik samen speel met de saxofonist Tom Beek, maar ook Frank Stukker, Arjen Mooijer, Xander Buvelot en Hans van den Hurk. Voor mij is dit de meest bijzondere band, want we begonnen met elkaar te spelen in een tijd, waarbij vier van ons in een scheiding lagen. Van een groep geweldige muzikanten zijn we een hechte vriendengroep geworden.''

De band mag dan zijn naam hebben, toch beschouwt Van Kooten zich gelijk aan de andere bandleden. Het wordt maandag 26 september een bijzondere avond en dit optreden is echt eenmalig. ,,Het wordt voor ons genieten, want het wordt een reünie, waar het publiek bij mag zijn. Op Facebook hebben we al verzoeken gekregen van mensen om bepaalde liedjes te spelen. Van de zestig liedjes die we gemaakt hebben, kiezen we er vijftien uit. De stijl hiervan varieert van luisterliedjes tot stevige uptempo funky nummers. Tussen de muziek door, vertellen we de verhalen over de achtergrond van de liedjes.''

Op welk moment in je leven hebt je afgerekend met het streven om je vader, Kees van Kooten, te passeren en ben je uitgegaan van je eigen kracht?

,,Ik heb nooit de ambitie gevoeld om me te gaan meten aan hem. Van heel jongs af aan wilde ik alles zelf uitzoeken en controleren. Dat is bijna een zevende zintuig geworden. Ik had het idee, dat als ik op het podium wilde gaan staan, ik goed moest weten hoe ik dat zelf kan doen. Die zelfstandigheid zit er van jongs af aan in. Het is ook een beschermingsmechanisme, dat ik mijn eigen identiteit wil bewaken. Ik heb me nooit hoeven ontworstelen aan de beroemdheid van mijn vader. Ik ben trots op hem en hij is heel trots op zijn kinderen.''


Je hebt een dochter van zestien maanden. Merk je al, dat ze passie heeft voor de kunsten? Wat is jouw advies aan haar? 

Van Kooten lacht: ,,Vanochtend zat ze al op de piano te pingelen. Ze vindt muziek leuk, maar we gaan het zo lang mogelijk uitstellen om haar één bepaalde richting op te duwen. Ik vind dat een kind zelf in de luwte moet kunnen ontdekken wie hij is. Wat dat betreft heb ik wel te doen met het kind van Wesley en Yolanthe (Xess Xava, JD). Hij is al beroemd, voordat hij uit de luiers is.''