Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 juli 2016

Wethouder Trudy Veninga stopt

Joep Derksen

Nieuwkoop > Wethouder Trudy Veninga (CDA) stopt op 15 september met haar werk. De oorzaak hiervoor zijn fysieke problemen. Zij moet zich de komende tijd richten op haar persoonlijke gezondheid. Hoewel bestuurders en politici in haar omgeving op de hoogte waren van haar gezondheidsproblemen, komt dit besluit toch totaal onverwacht. Veninga heeft toegezegd nog tot na het zomerreces aan te blijven, zodat een opvolger voor haar gevonden kan worden.

Zes jaar lang is Veninga wethouder geweest en twee jaar geleden ging ze nog enthousiast aan de slag als wethouder voor een nieuwe coalitie. Maar voor haar houdt het bestuurlijke werk op; het wordt te zwaar vanwege aanhoudende gezondheidsklachten. De wethouder kampt al langere tijd met oververmoeidheid, wat heeft geleid tot gezondheidsklachten die alleen kunnen herstellen door een lange periode van rust.

Volgens ingewijden komt haar vertrek echt door de persoonlijke omstandigheden en niet door één specifiek politiek dossier. Veninga stelt: 'De mid-term periode van de ambtstermijn en de stevige agenda die nog voorligt voor de komende twee jaar heeft mij er toe doen besluiten mij helemaal terug te trekken als wethouder en mijn ontslag aan te bieden.'

Het kostte haar wel moeite om dit besluit te nemen, maar ze geeft aan: 'Het is in het belang van de gemeente en de inwoners. Ik hoop na een periode van rust en herstel mijn trainingspraktijk te hervatten, mogelijk in combinatie met werkzaamheden bij mijn voormalig werkgever, waarmee een regeling getroffen is. Ik ben dankbaar dat ik dit werk zes jaar met hart en ziel heb kunnen doen. En ik heb er alle vertrouwen dat er een goede opvolger gevonden wordt die met energie het collegeprogramma verder kan uitvoeren in de komende twee jaar.'


Opmerkelijk genoeg komen de coalitiepartijen SBN en D66 met een gezamenlijke verklaring over het vertrek van Veninga. De wethouders Guus Elkhuizen en Annette Pietersen laten samen met fractievoorzitters Janine Wahl en Marco Oehlenschläger weten: 'Wij wisten dat de belasting van het wethouderschap haar in het afgelopen jaar zwaar is gevallen, maar dit besluit komt toch als een verrassing. We vinden het jammer om afscheid te moeten nemen van een collega die zich jarenlang met veel energie en ambitie heeft ingezet voor onze gemeente en die graag samen met ons deze collegeperiode had willen afronden. Voor de keuze die Trudy maakt hebben wij begrip en respect. We zijn blij dat wethouder Veninga nog aanblijft tot september; dat geeft ons de gelegenheid om na de zomervakantie te werken aan een passende oplossing.'